viernes, noviembre 03, 2006

FIRES I TURISME

D’uns anys cap aquí el món de les fires ha experimentat una gran transformació. Aquell esdeveniment econòmic que arreplegava bàsicament professionals d’un sector; en un inici provinents del sector primari per avançar durant els segles cap al secundari i terciari i finalment i sobretot en el sector de serveis, ha desembocat actualment en una manifestació que tot i conservar l’esperit professional ha obert les seves portes al gran públic consumidor final d’aquell producte.
La oferta firal s’ha amollat als nous visitants cada cop més nombrosos i àvids de consum. No és en l’actualitat gens estrany veure com al voltant d’una fira s’organitzen esdeveniments gastronòmics de primer ordre i s’ofereixen al visitant que ja no firandant o tractant, els atractius d’oci d’una determinada zona.
Les fires ja no només esdevenen un fòrum econòmic on s’intercanvien productes de professional a professional i on es desenvolupen tractes d’un determinat àmbit econòmic. Avui les fires i sobretot aquelles d’àmbit més reduït a nivell local , han esdevingut un mòbil d’atracció de masses que a partir del seu motiu econòmic que les va originar han generat un fenomen social i cultural de primer nivell.
En l’actualitat la organització d’un certament firal s’ha de plantejar altres reptes que el de donar acollida a un nombre més o menys elevat de professionals, ha de tenir en compte tota una sèrie de visitants que encuriosits per una tradició centenària (Fira del bestiar de la Pobleta de Bellveí) o per la novetat d’un esdeveniment (Fira de l’avet d’Espinelves) assistiran a la celebració amb la clara vocació de participar i protagonitzar aquell esdeveniment. Aquest visitant ja no és un expert en aquell element econòmic que origina la fira, és un autèntic turista que demana originalitat, autenticitat, i , bon servei; i a més està disposat a pagar per gaudir d’una jornada que presenti valors culturals i etnològics que els emocionin.
Així doncs, un esdeveniment firal exigeix la mobilització transversal d’una localitat on tots els seus atractius es mobilitzin a favor d’aquell motiu principal que origina l’esdeveniment i això és sens dubte “TURISME” potser un nou concepte de turisme allunyat del típic sol i platja o d’interior o de muntanya, però en última instància TURISME. Sense deixar de banda l’àmbit del sector professional, l’organització d’una fira s’ha de plantejar avui per avui com un esdeveniment que actua d’aparador d’una ciutat i que ha de beneficiar a tots els sector s econòmics d’aquella ciutat. Una fira ja no només pot mobilitzar una determinada secció de la localitat, la Fira ha esdevingut un gran aparador de la gastronomia de la zona, del seu comerç de la seva cultura, dels seu tarannà , en definitiva un aparador de la seva gent i ha de ser capaç de transmetre al visitant aquella emoció que se sent quant formes part d’un esdeveniment i et converteixes en protagonista del mateix

No hay comentarios: